Leven na de vakantie

Maar wanneer je niet goed voor jezelf zorgt, zal je merken dat je Milt energie minder gaat worden. Je merkt bijvoorbeeld dat je:

  • Onbedwingbare trek in zoetigheid hebt
    Zoet is de smaak die bij het aarde element hoort, waartoe de Milt behoort. (Gezond) Zoet voedt de Milt energie en bij een afname van energie zal je lichaam dus behoefte aan zoet hebben. We hebben vast allemaal eens ervaren dat je tijdens het studeren (waarbij je veel Milt energie verbruikt) toch echt een zak snoep er bij moet hebben omdat het anders niet lukt. Niet de beste keus, maar wel te verklaren door die verzwakte Milt energie.
  • Vermoeid bent en je moeilijk kunt concentreren
    De Milt voorziet in de energievoorziening van het lichaam en de hersenen. Is de Milt energie verzwakt, dan komt er gewoonweg minder energie vrij en zal je je moe voelen, zware armen en benen hebben en kan je je moeilijk concentreren.
  • Wel heel snel blauwe plekken krijgt
    De Milt zorgt tevens dat het bloed in de bloedvaten blijft. Een zwakke Milt energie maakt dat deze controle iets verslapt, waardoor je bij het stoten bijvoorbeeld makkelijker bloed buiten de bloedvaten terecht komt. Mensen die bloedverdunners slikken, zullen dit zeker herkennen. Bloedverdunners verzwakken namelijk de Milt energie.
  • Vaak koude handen en voeten hebt
    Met het huidige weer zal het wel meevallen, maar zodra het kouder wordt, zul je het kunnen merken. De Milt energie zorgt voor de verdeling van het bloed over het lichaam. Bij minder energie, komt het bloed niet optimaal in de 'uiteinden' van je lichaam en zul je snel koude handen en voeten hebben.
  • Een vol gevoel hebt na het eten en regelmatig ontlasting met onverteerde resten
    De Milt energie speelt een grote rol in het verteren van voedsel zodat daar energie uitgehaald kan worden. Bij een verminderde energie zal de vertering dus minder goed verlopen en voel je je vol na het eten. Bovendien zal een deel van wat je eet niet volledig verteerd worden, zodat je dit terugziet in je ontlasting.

Gelukkig heb ik goed nieuws voor je. Het is namelijk eenvoudig op te lossen door wat extra aandacht te geven aan wat je eet.
De Milt houdt namelijk van warm eten dat natuurlijk zoet is. Vooral als het eten al gekookt is, zal je Milt dit veel makkelijker kunnen verwerken en er dus meer energie uit kunnen halen. Soep is de grote favoriet van de Milt. Wanneer je de soep met zoete groenten zoals pompoen, erwtjes, bonen, worteltjes, asperges, aardappel, venkel, en/of kool klaar maakt, zal je Milt een vreugdesprongetje maken. Ook wanneer je geen soep van de groenten maakt, is je Milt al blij. En meestal houden kinderen ook van dergelijke zoete groenten. Zij hebben namelijk veel meer energie nodig en hun lichaam geeft dat aan met die voorkeur voor zoet voedsel.
Maar kijk uit! Suiker is veel te zoet voor de Milt en verzwakt juist. Ook rauwe en koude voeding zoals sla, komkommer, meloen, tomaatjes en dergelijke zijn minder goed voor de Milt. Probeer deze dus wat minder vaak te eten.
Ditzelfde geldt voor (koe)melkprodukten, vooral wanneer je deze in de ochtend eet. Het Aarde element is namelijk het actiefst tussen 7 en 11 uur in de ochtend. (Maag van 7-9 uur, Milt van 9-11 uur). Eet je in deze periode koud voedsel zoals melkprodukten, dan koel je je Maag en Milt zodanig af, dat ze daar de rest van de dag last van kunnen hebben.

Dus merk je dat je in zo'n eerste periode na je vakantie al snel vermoeid wordt en je je minder goed kan concentreren, trakteer jezelf (en je Milt) dan eens op een soepje. Ontbijt met een lekkere pap (rijst, havermout, boekweit, etc) met weinig melk of kies een alternatieve melk zoals rijstmelk, amandelmelk of een andere.
Je zult zien dat je je fitter voelt en beter bent opgewassen tegen alles wat je tegenkomt op de dag!