Hoe overleef je het Kerstdiner?

Zoals ik al eens heb besproken in een artikel over de orgaanklok (Hoe laat is het op jouw orgaanklok?), heeft elk orgaan een optimaal tijd. Voor de Maag en de Milt ligt dit tussen 7 en 11 uur in de ochtend. Dit is theoretisch dus de beste tijd om de grootste maaltijd te eten. 12 uur later, tussen 7 en 11 uur in de avond zijn de Maag en de Milt het zwakst en kost het de meeste energie om eten te verteren. En dat is nou net de tijd dat we met z'n allen zitten te genieten van de Kerstmaaltijd! Geen wonder dat we ons een beetje ongemakkelijk voelen na zo'n toch wat meer dan uitgebreide maaltijd. Ons lichaam heeft het gewoon zwaar en dat voelen we. Hoe kunnen we zorgen dat we toch lekker kunnen genieten en daar toch weinig tot geen last van hebben? Hier volgen enkele tips:

  • Eet gedurende dag gewoon zoals je gewend bent. Neem een stevig ontbijt en eet een wat minder uitgebreide lunch. Sla vooral geen maaltijd over, want dit verzwakt juist de Maag en Milt energie. Dit maakt alleen maar dat je meer trek hebt en minder kunt genieten omdat je snel, veel wilt eten om de honger te stillen
  • Neem de tijd om te genieten van je eten. Eet bewust en proef wat je eet. Dit is moeilijk wanneer je met een grotere groep mensen aan tafel zit, want er wordt meer gepraat en geluisterd dan normaal. Maar probeer om je te richten op datgene wat je eet. Een bijkomend voordeel is dat je beter kauwt en dat je langzamer gaat eten. En dat maakt dat je minder snel teveel eet:
  • Eet langzaam zodat je op tijd kunt voelen dat je genoeg hebt gegeten. Chinezen zeggen dat je moet stoppen wanneer je voor 80% vol zit. Dit is moeilijk te meten, maar probeer te eten totdat je buik voller voelt zonder dat je echt vol zit. Het helpt om je bord niet vol te scheppen. Hierdoor kan je regelmatig pauzes nemen en kan je nog eens rustig bedenken wat je het lekkerst vond en nog een keer wil opscheppen.
  • Drink geen frisdrank met koolzuur tijdens het eten. Dit blaast je maag alleen maar extra op
  • Eet meer (gekookte) groenten en wat minder vlees. Gekookte groenten zijn gezond en eenvoudig te verteren voor je lichaam. Vlees is daarentegen veel moeilijker te verteren. Vooral varkensvlees ligt zwaar op de maag.
  • Combineer vettig voedsel met zure, pittige en scherpe kruiden of etenswaren. Denk aan een mosterd- of pepersaus of radijs en rettich.
  • Probeer sterke emoties te ontwijken. Emoties zorgen namelijk dat de energie stagneert. En die moet juist blijven stromen wanneer je eet omdat anders je eten niet zakt. Ga dus niet mee in heftige discussies en probeer te vermijden dat je boos of verdrietig wordt. Sta gewoon even op en ga naar de WC wanneer je merkt dat je wordt meegesleept. Neem de tijd om even rustig adem te halen en tot jezelf te komen voordat je weer aan tafel gaat zitten.
  • Ga even bewegen na het eten. Hierdoor komt de energie op gang en blijft het hele verteringsproces soepeler verlopen. Ga lekker naar buiten wanneer je je echt vol voelt. Door de frisse lucht stimuleer je je Long energie en omdat deze een dalende werking heeft, ondersteunt het de vertering.
  • Eindig de maaltijd liever niet met een koud toetje. Dit zal lastig worden, maar bedenk eens wat er in je maag gebeurt wanneer je een bolletje (of 2) ijs eet... Je maaginhoud koelt af, het verteringsproces vertraagt en je lichaam moet extra energie gebruiken om de maaginhoud weer op te warmen. Bovendien is ijs erg slijm/dampvormend waardoor het hele verteringsproces nog meer vertraagt. Gevolg: ineens voel je je erg vol.
    Het is beter om de maaltijd te eindigen met een 'Digestief' zoals Cognac, Calvados, Sambuca, Limoncello, Grappa of een kruidenbitter zoals Jägermeister. Door het hoge gehalte alcohol werkt het digestief verwarmend en stimuleert het de beweging van Qi. Mijn favoriet is Cointreau omdat dit digestief gemaakt is van sinaasappelschillen en extra goed werkt op de Qi beweging.

Ik hoop dat het je lukt om ondanks dat het moeilijk zal zijn om je niet mee te laten slepen door het lekkere eten, toch rustig en met mate te eten. En is het toch niet helemaal gelukt, onthoud dan dat een wandeling na het eten altijd zal helpen. Laten we hopen dat we dat dit jaar in de sneeuw kunnen doen!
Fijne Kerstdagen!