Is diëten wel een goed goed voornemen?

Veel van de populaire diëten blijken slechts hypes te zijn en houden het niet lang vol. Het zijn vaak extreme diëten die kunnen leiden tot extreme problemen met de balans. En zoals ik in eerdere artikelen heb uitgelegd: Gezondheid kan alleen bestaan wanneer er balans is, disbalans is de oorzaak van het 'je niet goed voelen'. Wanneer je een dieet wilt kiezen dat je wilt volgen, is het erg belangrijk dat je begrijpt wat de voor- en nadelen zijn, op welke vlakken het afwijkt van een gebalanceerd dieet en hoe het kan voldoen aan al jouw behoeften, zowel op de korte als de lange termijn. Hier volgen de meest bekende diëten:

Het proteïne dieet
We hebben proteïnen (eiwitten) nodig als basis voor de bouwstenen van onze spieren. Teveel eiwitten kunnen de lever en nieren behoorlijk onder druk zetten. De meeste eiwitten zijn namelijk moeilijk te verteren, waardoor ze in verhouding lang in je lichaam blijven. Hierdoor is er meer kans dat het gaat 'rotten' en dat geeft bijproducten die zich zelfs tot ziekmakers kunnen ontwikkelen (de EPF's waar ik het in het andere artikel over heb). Daarnaast eet je in een dergelijk dieet in verhouding weinig groenten en fruit, waardoor je lichaam erg druk is met verteren en maar heel eenzijdig gevoed wordt.
De voorstanders zullen zeggen dat dat juist maakt dat je gaat afvallen: je lichaam heeft zoveel energie nodig om de eiwitten te verteren, dat het zelfs meer calorieën verbrand dan dat je eet. Chinees gezien is dit heel onlogisch. Waarom neem je voedsel tot je dat zo zwaar verteerbaar is dat het veel energie kost om te verteren? Juist zonde van je energie!

Minder koolhydraten dieet
Dit dieet is gericht op de korte termijn: snel gewicht verliezen. Koolhydraten ('suikers') zijn namelijk de belangrijkste energiebron voor je lichaam. Doordat je je lichaam te weinig brandstof geeft, zal het de energie uit de reserves moeten halen. De theorie is dan dat je je vetreserves gaat aanspreken en je gaat afvallen.
Maar wat gebeurt er wanneer je je lichaam te weinig energie geeft? Stel dat je je auto niet voltankt met benzine, maar je bijna lege tank af en toe aanvult met diesel.... Ik denk dat er weinig mensen zijn die zeggen dat dat een goed idee is. Maar waarom zou je dat dan wel je lichaam aan willen doen?
Weinig koolhydraten in je lichaam, betekent weinig energie. De energie die nodig is om te functioneren, moet eerst aangemaakt worden uit vet en dat kost ook alweer energie. Chinees gezien betekent dit dat we de energie huishouding zodanig op z'n kop zetten dat we de Milt, Maag en Lever erg onder druk zetten. Gevolg: we worden chagrijnig en prikkelbaar (herkenbaar?). Wie wil er nu op een dergelijke manier afvallen...

Meer koolhydraten dieet
Nou, dat klinkt goed vergeleken met het vorige dieet. Er is vast genoeg energie, dus dat komt wel goed!
Helaas... Ook hier is het verschil met een gebalanceerd dieet zo groot, dat je lichaam weer helemaal in de war raakt. Maag, Milt en Lever worden wat minder belast dan in het vorige dieet, maar op den duur is de eenzijdigheid van wat je eet de oorzaak van stress voor je lichaam. Chinees gezien geef je je lichaam zoveel makkelijk verteerbare energie, dat Maag en Milt zo druk zijn met de vertering dat andere functies worden verwaarloosd. En hierdoor ontstaat ook weer een disbalans.

Weinig vet dieet
Wanneer je weinig vet eet, zorgt dit dat wat je wel eet veel sneller verteerd wordt. Het effect is vergelijkbaar met het meer koolhydraten dieet: Er komt zo snel energie vrij, dat dit je energie huishouding in de war schopt. Vet is dus zeker nodig. Maar kies dan wel voor het goede vet zoals plantaardig vet , vet uit vis of noten. In een vetarm dieet zal je alle vetten verminderen en dus onthoud je je lichaam van voedingsstoffen die nodig zijn.

Vegetarisch dieet
Het niet eten van vlees is een kunst op zich. Want hoewel wij als mens niet gewend zijn aan het eten van veel vlees, hebben we de voedingsstoffen uit vlees wel nodig. Het is dus de kunst om deze uit andere voeding te halen, zoals noten, zaden en groenten. Chinees gezien heeft dergelijke voeding echter een hele andere energie dan vlees. We kunnen dus wel vervangende voeding eten, maar het zal nooit helemaal hetzelfde zijn. De kunst is om uit te zoeken hoeveel je van de vervangende voeding moet eten om de behoefte van je lichaam, je energie systeem tevreden te stellen.

Raw Food dieet
Rauw voedsel is erg koud en Yin. Voor mensen die al weinig Yang hebben (kouwelijk, rustig, traag, introvert) is het niet zo'n goed idee om veel voedsel rauw te eten. Zeker niet in het koele klimaat waarin wij leven. Je zet als het ware je snelkookpan in de koelkast. En dus kost het enorm veel energie om je eten te verteren. Ook hier ontstaan bijproducten die uiteindelijk EPF's zouden kunnen worden. Het kan in de zomer wel helpen om je lichaam te helpen met afkoelen, maar het zal altijd beter zijn om niet alleen rauw voedsel te eten.

Goed, nu weet je wat er allemaal niet goed is aan de meeste diëten: De eenzijdigheid van de diëten zorgt dat je lichaam uit balans raakt. Een tijdelijk verschijnsel kan zijn dat je afvalt, maar op de lange duur zal je je niet veel fitter voelen. Maar wat moet je dan wel doen? Kies voor een gebalanceerd dieet. En het moeilijke is dat iedereen anders is en een eigen balans heeft. En dus zal er geen eenduidig uitgebalanceerd dieet zijn dat voor iedereen werkt. In Azië eet men over het algemeen een dieet dat bestaat uit voornamelijk rijst, bonen, groenten en weinig rood vlees. Ze eten eigenlijk de hele dag door en toch zijn er weinig Aziaten met overgewicht en moderne gezondheidsklachten zoals suikerziekte en hart- en vaatziekten. Eskimo's eten echter in verhouding enorm veel vet en dierlijke producten maar weinig groenten. Maar zij leven uiteraard in extremere omstandigheden dan wij. In Amerika zijn ze gewend aan een dieet van voornamelijk vlees, voorbewerkte producten en enkelvoudige koolhydraten. In Amerika is het percentage mensen dat overgewicht heeft enorm en hart en vaatziekten, diabetes en andere moderne ziekten komen veelvuldig voor. De waarheid ligt dus in het midden: Balans!

Dit zijn een paar richtlijnen die je kunnen helpen die balans te vinden:

1. Kies voor plantaardige producten gecombineerd met granen, zaden en noten, groenten en fruit.

2. Eet minder (maar wel van goede kwaliteit!) biologische eieren, verse wilde vis, vrije uitloop pluimvee en met gras gevoederde koeien

3. Beperk het gebruik van zout en suiker. Beperk ook de hitte waarmee je kookt: Kies liever voor langzamer koken op lager vuur met kleine hoeveelheden van de goede vetten zoals olijfolie, kokosolie, arachideolie, sesamolie en druivenpitolie.

4. Verminder ongezonde dingen zoals sigaretten, alcohol, zoete drankjes, cafeïne, kunstmatige zoetstoffen, kleurstoffen, voorbewerkte voeding en gefrituurd voedsel

5. EET MINDER. Wanneer je tot 70% van je behoefte eet, krijg je voldoende binnen en kan je zelfs het verouderingsproces vertragen en je leven verlengen.

Wanneer je deze richtlijnen voor het grootste deel kunt volgen, zal je voeding voor je gaan werken, je zal je gezonder voelen en je zult geen last van overgewicht hebben. Wees bewust van wat je nodig hebt, luister oprecht naar je lichaam en wees eerlijk. Het is helemaal niet nodig om calorieën te tellen of je in een extreem dieet te storten met alle bijbehorende zorgen. En dat lijkt me nou wel een goed goed voornemen!