Zwarte Sesam of wel Hei Zhi Ma

(Westers) Onderzoek wijst uit dat het vitamine E-gehalte in zwart sesamzaad hoger is dan in alle andere voeding van plantaardige oorsprong. En het is al bekend dat vitamine E een positieve rol speelt in de celdeling en het gaat cel veroudering tegen. Het helpt namelijk met de afbraak van vrije radicalen en dit vertraagt weer het verouderingsproces. Dus wie weet heeft dat oude Chinese geschrift wel gelijk... Verder bevat sesamzaad erg veel gezonde oliën, eiwitten, zuren (linolzuur) en mineralen (bijvoorbeeld kalium en calcium)
Maar wat is nu het verschil met 'gewoon' sesamzaad en zijn er nog meer geneeskrachtige eigenschappen van het zwarte sesamzaad?

Over het algemeen kun je zeggen dat het witte sesamzaad beter is om in de keuken te gebruiken en is het zwarte sesamzaad meer te gebruiken als genezend 'kruid'. Chinees gezien is het zoet van smaak en neutraal van temperatuur. Het heeft vooral effect op de Lever, Nier en Milt energie. Het voedt het Bloed en stimuleert de darmen. Het helpt bij duizeligheid en tinnitus, zwakke onderrug en knieën, bij vroegtijdig grijs haar, een droge huid, constipatie, bij verminderde melkproductie bij borstvoeding, karbonkels en eczeem, klierziekten, zweren, brandwonden en aambeien. Het fijne is dat het makkelijk te gebruiken is in gerechten. De aanbevolen hoeveelheid is 9-15 gr per dag. Zoals bij veel meer kruiden, betekent het meer innemen niet automatisch dat het beter is. Bij een 'overdosis' van zwart sesamzaad kan er juist een verergering van haaruitval optreden en kan er winderigheid en diarree optreden.