Relax, t'is maar stress...

Zoals je in mijn andere artikel hebt kunnen lezen, is stress vaak een vicieuze cirkel: stress beïnvloed de Lever-energie die weer stress veroorzaakt. Buiten de Chinese manier van denken en behandelen (daar heb je mij en de andee TCG-therapeuten voor), zijn er uiteraard nog genoeg dingen die je zelf kunt proberen. Veel van die dingen hebben te maken met hoe jij met stress om gaat. 
Kom regelmatig even tot jezelf
Wanneer de boog altijd gespannen staat, zal dit de stress exponentieel laten groeien. Het is dus belangrijk dat je jezelf af en toe een momentje gunt om die boog even los te laten. Hierdoor kan de opgebouwde spanning ontsnappen en geef je jezelf de kans om de negatieve gevolgen te voorkomen.
Sauna
Nu denk je dat je jezelf gelijk een hele dag in de sauna moet storten om lekker te ontspannen, maar dat hoeft niet. Chinees gezien is dat niet eens verstandig omdat stress al een hoop hitte veroorzaakt. Ga je dan lekker lang in de sauna zitten, dan wordt dat nog erger. Maar een sauna is bij uitstek een plek waar je je heerlijk kunt ontspannen. Je hoeft even aan niets te denken, je kan daar weinig anders dan badderen, in de sauna/stoombad/zwembad,etc en er zijn meestal weinig klokken in de buurt waardoor je je tijdsgevoel lekker kunt loslaten. Dus ik zou gewoon gaan, maar zorg dat je de warmte rustig opbouwt en tussendoor heel goed afkoelt. Voorkom dat je de hitte verder opbouwt door te snel van de ene sauna in het andere stoombad te springen. Neem de tijd en maak gebruik van al het stromend water waar je je letterlijk én figuurlijk mee kunt schoonspoelen. Hiermee voedt je het Water element waardoor dit weer een goede basis voor het Hout element kan zijn.
Ademhaling
Maar een veel goedkopere oplossing is om je goed bewust te maken van je ademhaling. Zorg dat je diep vanuit je buik en niet alleen vanuit je borstkas ademhaalt. Stel je voor dat je met elke inademing frisse, witte energie binnenhaalt en dat je met elke uitademing de gebruikte en zwakke energie loslaat en de nieuwe energie ervoor in de plaats zet.
Probeer wanneer je in bed ligt ook diep adem te halen en bij elke uitademing je lichaam te scannen en de spanning die je op een bepaalde plek voelt, weg te laten stromen met de uitademing. Maar ook door de dag heen is het fijn om even bewust adem te halen. Het helpt om iets kleins (steentje, paperclip, kraaltje, enz) in je broekzak te doen. Elke keer wanneer je dit met je hand voelt, is het een herinnering om even diep adem te halen en tot jezelf te komen.
Loslaten
Het lastigste is om de dagelijks opgedane spanning weer los te laten. Niet iedereen heeft gelegenheid om ergens even alleen te zijn en zich op zichzelf te focussen. Maar probeer zo'n moment in je dagelijkse dingen in te bouwen. Lukt het niet om een apart moment in te bouwen, gebruik dan een moment waarop je het kunt combineren. Spreek met jezelf af dat wanneer je boodschappen doet, je dit voor jezelf doet en dat dat jouw moment is. Of wanneer je op de fiets de kinderen van school gaat halen. Gebruik dergelijke momenten om je even in jezelf terug te trekken en je bewust te worden van hoe je lijf voelt. Zelfs wanneer je even op de WC zit zou je dit kunnen doen. Kies bewust een moment en kies ervoor om jezelf te helpen om de opgebouwde spanning weer los te laten.
Geniet van de kleinste dingen
We zijn allemaal zo druk met druk zijn dat we vaak vergeten dat zelfs de kleinste dingen je al heel blij hadden kunnen maken. Het is een kwestie van omdenken. Wees blij wanneer je de hond uit moet laten en het niet regent. Geniet van het feit dat je hond geniet van het uitlaten. Kijk om je heen en geniet van de wind, de vogeltjes die rondvliegen en de bijtjes die druk bezig zijn met de bloemetjes. Wees bewust van wat er allemaal om je heen gebeurt door het zelf te zien, ruiken en proeven. En niet door de facebook berichtjes van anderen over wat zij voor leuks te melden hebben, te 'liken'. Ervaar dat alle kleine dingen een moment kunnen zijn waarop je je bewust kunt zijn van wat het met je doet. En vooral: wees dankbaar voor wat je hebt en niet ontevreden over wat je niet hebt. Het is namelijk helemaal niet erg om niet "perfect" te zijn. Perfectie is onmogelijk en maakt je niet gelukkig. Het is zelfs zo dat het nastreven ervan voorkomt dat je je gelukkig voelt op dit moment, met wat je nu hebt. 
Ik realiseer me dat dit allemaal erg blij en simpel klinkt maar dat het in de praktijk niet altijd zo makkelijk werkt. Maar is dat een reden om er niet aan te beginnen? Nou, dan! Lao Tze zegt "Elke reis naar de top van een berg begint met de eerste stap". Dus zet die eerste stap en help jezelf. Succes!