Techniek van de week: Strekkingen

Ontspanning is één van de belangrijkste doelen van een Shiatsu behandeling voor mij. Buiten de daadwerkelijke behandeling, zorgen ook strekkingen dat je je heerlijk ontspannen zult voelen na een massage. Er worden meerdere strekkingstechnieken gebruikt in de Shiatsu. De meest eenvoudige lijkt op de strekking die een fysiotherapeut of ostheopaat zou doen: dit is het fysiek trekken aan een arm of been, waardoor de spieren uitgerekt worden en gestimuleerd worden om zich te ontspannen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze vorm van strekking niet vaak gebruik. Ik werk liever op een wat dieper niveau. Hierbij ben ik niet degene die bepaalt hoe ver de strekking gaat, maar jouw lichaam. Bij deze 'strekking in verlenging' zoals het genoemd wordt, nodig ik het lichaam uit om dat deel waar ik de strekking op uitvoer, als het ware los te laten. Het effect is meestal snel en ook duidelijk te voelen. Zo verandert de ademhaling meestal. Dat kan door een diepe zucht zijn of de ademhaling wordt een stuk dieper en rustiger. Daarnaast zal je ervaren dat je 'ineens' ruimte voelt in dat deel van het lichaam wat gestrekt wordt. De spanning valt weg, je voelt de energie weer beter doorstromen en daardoor voelt het een stuk 'lichter'.
Het helpt wanneer je deze strekking pas toepast wanneer je het te strekken gebied al behandeld hebt met andere technieken. Hierdoor heeft het lichaam al een impuls gekregen om te reageren op wat het gevoeld en geregistreerd heeft. Wanneer je daarna een strekking in verlenging toepast, help je het lichaam om de ruimte te creëren om te kunnen reageren. En dat geeft een ontspannen en soms zelfs zwaar gevoel.
Een andere vorm van strekking is een meer passieve vorm. Deze gebruik ik om meridianen te activeren en beter bereikbaar te maken. Denk bijvoorbeeld aan je been dat ik in een hoek leg wanneer ik de Milt en Lever meridiaan wil behandelen. Deze zitten namelijk aan de binnenkant van het been en worden als het ware naar 'boven' gehaald wanneer ik het been buig en je voet tegen je kuit leg. Hierdoor kan ik de meridianen beter voelen en dus beter behandelen. Deze manier van strekken zal echter niet voor iedereen een ontspannen effect creëren ;-)