Do-In doe-het-zelf: Maag en Milt, Aarde element

Do-In is dus eigenlijk net zoiets als ochtendgymnastiek. Tegenwoordig heeft niemand daar meer tijd voor, maar we zouden het eigenlijk weer moeten oppikken. Je kunt hiermee namelijk allerlei ongemakken en ziekte voorkomen. Hoewel je een btje lenig moet zijn om de oefeningen goed uit te voeren, maakt het echt niet uit tot hoe ver je kunt strekken. Het is de bedoeling dat je tot je eigen grens gaat en dat je zelf leert ontdekken dat je die kunt verleggen door te ontspannen. Kan je een oefening makkelijk en soepel uitvoeren, dan betekent dat dat de Qi al lekker doorstroomt en dat de meridiaan goed functioneert. Merk je dat je erg stijf bent en voel je weerstand, dan wijst dat op een blokkade of stagnatie in een meridiaan. En dan is het dus hoog tijd om er iets aan te doen!

Deze keer gaan we dus met de Maag en Milt Energie aan de slag. Met alle voedingsvoorschriften, de voorverwerkte voeding, junkfood en weinig tijd om verse maaltijden op tafel te zetten hebben deze organen het best zwaar. We voelen ons moe, hebben concentratieproblemen en/of hebben moeite met het onthouden van dingen. Het eten ligt zwaar op de maag, onze ontlasting is dunner en we hebben last van zure oprispingen. Allemaal tekenen dat onze Milt- en Maag energie niet optimaal zijn.

De Maag-meridiaan begint aan de zijkant van je voorhoofd, loopt over je kaak, via je hals naar de voorkant van de borst via de voorkant van je heupen naar de voorkant van je been en eindigt bij je 'wijsteen' (de teen naast je grote teen). De Miltmeridiaan loopt vanaf de grote teen via de binnenkant van je voet, wat meer aan de binnenkant van je been ook via je buik naar de zijkant van de borst. De Do-In oefening richt zich dan ook op die gebieden:

Bij deze strekking zijn verschillende varianten mogelijk:

Makkelijk:
a. Ga op je knieën zitten en breng je handen naar je hielen om jezelf te steunen                   
b. Breng je bekken naar voren en span je lichaam als een boog op een uitademing.
c. Houd je adem even vast, voordat je weer uit deze houding overeind komt.

Al iets moeilijker:
a. Ga lekker op je knieën zitten met je billen op je hielen, plaats je handen achter je voeten met je vingers richting  je tenen.
b.Til je heupen/buik omhoog en voel de strekking.
c. Buig achterover, zodat je ellebogen op de grond komen.

Voor de meer soepele mensen:
a. In plaats van op je hielen te zitten, kun je tussen je voeten gaan zitten en kan je evt. verder naar achteren buigen tot je schouders de grond raken. Strek dan je armen boven je hoofd en horizontaal met de grond.
Een andere variant:
b. ga op je knieën zitten met je billen tussen je voeten op de grond. Strek dan 1 been en hou het andere been gebogen naar achter met je voet naast je billen. De strekking doe je dan per kant (links/rechts)

Vergeet niet om in ieder geval goed door te ademen als je in deze strekking zit :-)

(tekeningen komen uit het boek "Het shiatsu boek" van Paul Lundberg)