Doe het zelf bij pijn in de onderrug

Het zal logisch klinken, maar een aantal van de punten zitten ook daadwerkelijk in het gebied waar de pijn zit. Maar ook punten die ver van je onderrug zitten, kunnen helpen om het probleem op te lossen:

Blaas 23, 52 en Du Mai 4

Deze punten zitten een paar centimeter naast de lumbale wervels (vlak boven je heupbotten,
ter hoogte van je taille) langs de lange rugspier. Kijk op het plaatje om een idee te hebben waar
ze zitten. Deze combinatie van 3 punten wordt in de TCG ook wel 'de zee van het midden'
genoemd. Door de punten Bl 23, Bl 52 en Du Mai 4 te stimuleren, zullen je spieren zich beter
ontspannen en zal de rugpijn afnemen. 

  • Zet beide handen aan weerskanten op Bl 23, druk er met je duimen op en hou dit
    een paar minuutjes vol. Laat dan langzaam los.Doe hetzelfde met Bl 57 en
    als laatste met Du Mai 4. 
  • Mocht het je niet lukken om je duimen op de punten te krijgen, vraag dan iemand
    om zit voor je te doen. Jij bepaalt hoe hard/zacht ze mogen drukken!
  • Is er niemand in de buurt, dan kan je op je rug gaan liggen, een tennisbal onder je
    rug te leggen ter hoogte van de punten en er een paar minuutjes op gaan liggen.

Blaas 39 en vooral Blaas 40

Deze punten zitten net iets onder de knieplooi, in het midden (Bl 40) en net iets
meer aan de buitenkant van de knie (Bl39). Druk op Bl40 met je duim en hou het
punt ca. 30 seconden vast. Laat het dan rustig los. Doe hetzelfde bij Blaas 39 en
neem even pauze voordat je dit bij je andere been herhaalt.
Het stimuleren van deze punten kan helpen bij een stijve rug maar ook pijn in de
heupen, benen en knieën.

Nier 1

Een ander punt dat goed kan werken zit aan de onderkant van je voet, op je voetzool.
Wanneer je je tenen naar beneden buigt, zit Nier 1 in de holte die er ontstaat,
ongeveer op 1/3 van je voet.
Ga lekker zitten, maar wel recht op. Masseer je voet een beetje voordat je het punt
lokaliseert. Masseer het punt met je duim en druk er stevig op gedurende ca 30 sec.
Laat dan rustig weer los. Doe ditzelfde met je andere voet.
Herhaal dit na een paar minuutjes nog een keer.
Gebruik dit punt NIET wanneer je zwanger bent! (tenzij je de bevalling op gang wilt brengen)

Blaas 60

Blaas 60 is een effectief punt voor pijn in de onderrug en het zit bij je enkel. Het zit aan
de buitenkant van je onderbeen, precies tussen je achillespees en het enkelbot. Door dit punt te stimuleren, breng je de energie in de rug weer in beweging, waardoor de stijfheid vermindert.
Het werkt ook wanneer je pijn aan je nek hebt, pijnlijke hielen, hoofdpijn en duizeligheid.
Ook dit punt kan de bevalling op gang brengen, dus gebruik dit punt NIET wanneer je zwanger bent!