Hoe verhelp je droge Winterhuid?

De huid is dus het grootste orgaan van het menselijk lichaam. In de TCG gelooft men dat je de huid niet los kan zen van de rest van ons lichaam. De huid heeft een fysieke en pathologische functie die verbonden is met onze organen. Hieronder volgt een opsomming van de organen die een link hebben met onze huid en de conditie daarvan:

1. Huid en Longen
De TCG beschouwt de Long als een orgaan met een flinke vinger in de pap als het om de huid gaat. De long helpt de poriën te openen en te sluiten. Wanneer de longfunctie verstoord raakt, zal dit de gezondheid van de huid beïnvloeden en kan het de volgende aandoeningen veroorzaken:
a. Wanneer het lichaam wordt aangevallen door externe ziekmakers (bijv. wind en warmte (virus)), zal dit de longfunctie beïnvloeden. Dit uit zich bijvoorbeeld als niezen of een zere keel en de huid kan gaan jeuken, uitslag of gordelroos laten zien.
b. Als je heel lang rookt, heb je niet alleen last van uitdroging in de Long die zich uit als hoest en/of slijmvorming, maar je hebt ook een droge huid.

2. Huid en het Hart en de Lever
Het Hart en de Lever zorgen voor de circulatie van alle lichaamssappen en voor de emoties in het lichaam. Elke afwijking in de circulatie of emotie kan de huid beïnvloeden. Dit betekent dat er warmte en vervuiling in ons bloed terecht zal komen wanneer er sprake is van een hart- en/of leverfunctiestoornis. Deze warmte en vervuiling komen tot uiting in de huid en veroorzaken huidproblemen zoals puistjes, eczeem of huiduitslag.

3. Huid en de Nieren
De Nieren beheersen onze oorspronkelijke Yin en Yang, die we van onse ouders hebben meegekregen. Deze oer-energie heeft grote invloed die de leiding heeft over alle stadia van het lichaam en de huid. Als de Nieren deze oerenergie niet onder controle kunnen houden, zal dit huidproblemen kunnen veroorzaken zoals: een droge huid, opvliegers (vooral rond de nek en gezicht) en overmatige transpiratie.

4. Huid en de Dikke Darm
De huid en de Dikke Darm hebben een sterke relatie. Wanneer het lichaam te veel eet (inclusief warm en gekruid voedsel) en drinkt, kan dit ervoor zorgen dat er zich veel gifstoffen ophopen in de darmen. Dit zal zijn weerslag hebben op de huid: steenpuisten, puistjes, uitslag, jeuk.
Verder kunnen ook constipatie, winderigheid en een opgeblazen gevoel optreden.

Elke disbalans in een of meer van de hierboven genoemde organen, kan dus zijn weerslag hebben in de huid. In de winter zal dat (klinkt misschien vreemd) voornamelijk een vorm van Hitte zijn. Deze Hitte ontstaat namelijk doordat het lichaam wordt aangevallen door virussen en bacillen. Daarnaast werkt de droge lucht door onze verwarming ook niet echt mee.
Maar wat kunnen we er aan doen?

Medische aandacht
Als je merkt dat de huid in de loop van de tijd droog is geworden, heb je mogelijk een probleem met de gezondheid. Ik zou bij de huisarts langsgaan en een algemene gezondheidscontrole te laten uitvoeren. 'Meten' is weten...
Als het je zelf niet lukt om de droge huid te behandelen, dan wordt het tijd om een andere manier te vinden. Het is belangrijk om de oorzaak van de droge huid te vinden. Traditionele Chinese geneeskunde is een van de vele natuurlijke therapieën die je kan kiezen om er vanaf te komen.

Zelf doen
Gelukkig kan je zelf ook veel doen om je droge huid van binnen uit aan te pakken:
a. Relax - Zorg er voor dat je levensstijl en je werk in evenwicht zijn zodat het niet teveel stress geeft. Vermijd te heftige emoties, deze zullen de Lever aantasten en Hitte in de Lever veroorzaken.
b. Probeer niet teveel alcohol te drinken en teveel energetisch warm, pittig of gefrituurd voedsel te eten. Vermijd ui, gember, knoflook, bieslook, schaaldieren en lam Deze veroorzaken warmte in de lever, de longen of het spijsverteringsstelsel en kunnen ervoor zorgen dat hje meer last krijgt van je huid.
c. Zorg ervoor dat je een gezonde hoeveelheid groente en energetisch koel voedsel eet, zoals selderij, komkommer, groene bladgroenten, wortels, spinazie, groene thee, pepermuntthee, mung bonen, aubergine, citroen of peer.
d. Sport in goede en comfortabele omstandigheden en vermijd te veel zon. Oefeningen die te snel of te krachtig zijn, kan warmte opwekken. Het is beter om (zeker in de Winter) voor yoga, wandelen, rustig fietsen of zwemmen te kiezen.
e. Zorg voor voldoende slaap. Vermijd slaaptekort en probeer vóór 23.00 uur te gaan slapen.
f. Drink voldoende vloeistoffen. Hiermee kan je lichaam de temperatuur beter regelen en zorg je dat je lichaam voldoende kan afkoelen wanneer dat nodig is.

Problemen met een droge huid kunnen zeker opgelost worden. Luister naar je lichaam, zorg er goed voor en probeer de oorzaak te achterhalen. Hopelijk geven de tips in dit artikel je een idee waarmee je kan beginnen.