Weet wat je eet

Juist, de grote vraag: Wat is gezond als we het over eten hebben.... Iedereen weet dat elke dag junkfood niet echt gezond is. Sla is in ieder geval gezond! Is dat wel zo? Voor sommigen onder ons betekent elke dag sla, ook elke dag een overhaast bezoek naar het toilet. Maar fruit is toch zeker wel gezond voor iedereen? Helaas, ook hier gelden uitzonderingen en zijn er genoeg mensen die prima gezond zijn zonder hun dagelijks stukje fruit.
Dan rijst de vraag: Wat maakt voeding dan gezond?
En daar komen we op de kern van de TCG. Want vanuit die kennis en ervaring is het heel logisch om per individu te kijken wat gezond voor dat individu is. Om hier wat duidelijkheid in te geven, volgt een klein stukje theorie:

Voeding wordt ingedeeld naar smaak (zoet, zout, bitter, scherp en zuur) en naar temperatuur (koud, koel, neutraal, warm en heet). Vooral dit laatste is voor ons in het westen een btje vreemd. Je kan namelijk alles opwarmen, maar maakt dat de voeding ook heet?
Denk maar eens aan een vers radijsje. Dit smaakt scherp, maar geeft je het gevoel dat je opwarmt. Bij een pittig radijsje kan het zweet op je bovenlip staan. Radijs kan je dus zien als heet. Het gaat bij de temperatuur van voeding niet om de temperatuur van het voedingsmiddel zelf, maar om wat het voedingsmiddel met jouw temperatuur doet wanneer je het eet. Zo zijn kaneel en gember warm, komkommer en watermeloen koud, pepermuntthee is koud en azijn, pijnboompitten en peper zijn weer warm.
Over het algemeen kan je de stelregel hanteren dat datgene dat in warme landen groeit, vaak koel of koud is (het helpt bij het afkoelen in dat warme land) en datgene dat in de winter groeit of uit koudere gebieden komt, dat dat verwarmend is.

Ben jij een type dat als eerste in een T-shirt loopt terwijl de rest nog lekker een trui aan heeft? Dan nemen we aan dat jij voldoende of mischien zelfs teveel warmte in je lijf hebt. Wanneer jij op een dieet gaat waarin kaneel, venkel, peper en lamsvlees een grote rol spelen, dan zul je je niet prettig gaan voelen. Dit zijn namelijk allemaal warme voedingsmiddelen die jouw lichaam nog warmer maken dan dat het al is. Het zou voor jou gezonder zijn om wat meer verkoelende dingen te eten, zoals komkommer, citrusvruchten, sla, melkprodukten of rabarber.

Andersom is het voor iemand die in de zomer nog met een trui aan loopt, niet heel slim om een dieet te hebben waarin veel rauwe groenten en fruit verwerkt zitten, veel thee te drinken en weinig granen en vlees te eten. Jij hebt namelijk de meer verwarmende voedingsmiddelen nodig om je systeem wat op te warmen waardoor je het eten ook beter zult verteren.

Over het algemeen weet je zelf vaak wel wat goed voor je is. De dingen die je erg lekker vindt of waar je zo veel trek in hebt, zijn meestal ook de dingen waar jouw lichaam behoefte aan heeft. Probeer wel een balans te vinden door niet alleen warm of koud te eten. Gebruik voor het grootste deel voeding die neutraal is (aardappel, bonen, druiven, rundvlees, boter, eieren, amandelen, kokos, sesam, haver, ui, etc) en combineer dit met warme of koude voeding. En iets waar je niet fout mee kunt gaan: Eet wat er in het seizoen te krijgen is (en dat niet geïmporteerd is).

Nog een leuke tip: Eet alleen die dingen die je oma zou (her)kennen. Veel van de voeding die nu te krijgen is (en dan bedoel ik voornamelijk de bewerkte voeding) is zodanig onherkenbaar dat het bijna niet meer natuurlijk is. Je oma kent al die pakjes en halffabrikaten niet. Zij maakte alles zelf en had geen vloeibare margarine.
Ik denk altijd maar: hoe meer een voedingsmiddel bewerkt is, hoe minder zuiver het is en hoe minder makkelijk het opgenomen wordt in mijn lichaam.

Succes!