Van ijsjes ga je snurken!

Dat de kans op snurken groter wordt naarmate je meer ijs eet, lijkt niet echt voor de hand te liggen. Het is ook niet wetenschappelijk bewezen, maar vanuit de TCG gezien, is het wel te verklaren!

IJs heeft niet alleen een afkoelend effect op je lichaam, maar ook op je spijsvertering. Je spijsvertering moet harder werken om het ijs te verteren. En dit kost dus extra energie en warmte. Vergelijk het maar met het opwarmen van een pan met ijsklontjes.
Daarnaast is het meeste ijs dat we eten, gemaakt van room en melk. Beide dierlijke melkprodukten zijn extreem bevochtigend waardoor ze ook nog eens slijmvormend zijn. En laat dat slijm nou de boosdoener zijn bij het snurken...

Maar hoe weet je nou of jij een snurker kan worden of niet? Dat is af te leiden aan het feit of je spijsvertering optimaal werkt of niet. IJs is voor mensen die het vaak koud hebben (handen, voeten, lichaam), en bijvoorbeeld s'nachts vaak moeten plassen, niet zo goed. Deze mensen hebben namelijk te weinig warmte (Yang) in hun lichaam. Dit duidt op Kou in je spijsvertering. Je verterings-oven redt het niet om warm genoeg te worden om alles goed te verteren. Gevolg kan zijn dat je je vaak opgeblazen voelt na het eten, je darmen rommelen en je vaak een brijige ontlasting hebt.

Heb jij nooit last van bovengenoemde verschijnselen? Dan is de kans een stuk kleiner dat jij een snurker wordt van ijsjes eten. Boffert ;-)

Ben jij iemand die wel last heeft van de beschreven verschijnselen? Dan is er toch nog wel een manier waarop je ijs kunt eten. Je zal het alleen wat minder vaak moeten doen om je oventje te ontlasten. Als je ijs wilt eten, doe het dan alleen op de dagen dat het echt heel warm is. Probeer je spijsvertering te helpen door niet teveel koude dingen te eten (sla, rauwe groenten, koude vruchtensappen, water met ijsklontjes, fruit). Kies voor maaltijden waar een groot deel aan gekookte ingredienten in zit. Denk aan linzensalade, rijstsalade of eiersalade. Als je water drinkt, kies dan voor afgekoeld gekookt water zonder ijs. Dit is veel minder 'koud' dan koud water uit de kraan.
En ga je dan voor een ijsje, kies dan eens voor een ijsje op waterbasis. Dat is minder belastend voor je spijsvertering dan een ijsje op basis van melk want daar krijg je dus sneller slijmvorming van. Kies liever voor sorbetijs, een raketje of de vruchtenijsjes in de smaken peer of aardbei. Die zijn toch ook lekker met dit weer?