Pijn in je rug? Beter bukken!

Om te zien of jij op de goede manier bukt, gaan we een eenvoudig expirementje doen.
Ga rechtop staan en zet je handen in je zij. Stel je nu voor dat ik een veer voor je voeten neer heb gelegd. Pak hem maar eens voor me op.
Meestal buig je je hoofd naar beneden om naar de veer te kijken. Deze kleine buiging in je nek, triggert je buikspieren om zich aan te trekken waardoor je je rug vanuit je middel buigt. Onze rug buigt zich daardoor in de vorm van de letter "C" of een Cashewnoot. En daar gaat het mis...

In Indonesië zag ik dus de vrouwen over de rijstvelden gebukt staan. Maar hier zag ik geen 'Cashewnoten'. Deze vrouwen stonden gebukt waarbij hun ruggen bijna helemaal recht waren. En niet gehurkt met een rechte rug, nee. Hun ruggen stonden bijna net zo horizontaal als de grond, ze leken als het ware op tafels.

En daar zit het verschil. Wanneer je op de 'cashew' manier bukt, vanuit je middel, kromt de rug zich waardoor er veel spanning op je wervelkolom komt te staan. Buk je echter op de 'tafel'manier, dan blijft je wervelkolom in een neutrale positie terwijl je heupen en bovenbenen het gewicht ondersteunen.
En dit scheelt dus enorm veel slijtage van de tussenwervelschijven. Deze schijven zijn namelijk van een weefsel gemaakt dat nog het meest lijkt op een geweven stuk stof. Je kunt je voorstellen dat wanneer je dat steeds uitrekt en buigt, de losse draden gaan slijten en het stuk stof uiteindelijk gaat rafelen. En dat gebeurt er bij een hernia.
Wanneer je vanuit je heupen bukt, dan blijft je wervelkolom dus in een neutrale positie. En de buigbeweging vindt plaats in het heupgewricht. Een kop-kom gewricht dat speciaal gemaakt is voor veel en grote bewegingen met grote spierkracht. En dus is dat de beste manier om te bukken. En deze manier van bukken zie je op heel veel plekken in de wereld, behalve in ons ontwikkelde westen.

Maar hoe werkt deze heup-buk methode nou eigenlijk:

- Ga gespreid staan met je voeten op ongeveer 30 cm afstand.
- Stel je voor dat je een vijgenblad hebt hangen waar Adam en Eva dat ook hadden
- Begin nu te buigen, maar wel zodanig dat je vijgenblad naar beneden en naar achteren beweegt.

Je zult zien dat wanneer je je knieën een btje buigt, je vijgenblad schuin naar achteren en beneden beweegt, je buigpunt in je heupen zit en niet meer in je middel.
Je rug zal recht blijven en hoe verder je je vijgenblad naar achter beweegt, hoe meer je rug evenwijdig zal zijn aan de grond.
Het enige dat je kan gaan voelen, zijn je hamstrings. En wanneer die aan de korte kant zijn, zul je ze goed voelen rekken!

Succes met bukken :-)