Stress maakt oud!

Stress ervaar je wanneer je lichaam een prikkel krijgt om je lichaam en geest in 'uiterste paraatheid' te brengen. Of die prikkel nou positief is (spannende film) of negatief (boze collega die uit z'n slof schiet), je lichaam reageert hetzelfde: het zorgt dat je klaar voor de start bent.
Je kunt je voorstellen dat dit veel energie kost. Bovendien zorgt het ook voor een disbalans: Stress is namelijk enorm Yang en zorgt er voor dat de yange energie in je lichaam stijgt. Hierdoor ben je alert en klaar voor de actie. Wanneer je ook iets kunt doen met deze yange enegiestoot, dan gebeurt het niet voor niets en is het maar goed dat het zo werkt. Maar als dit regelmatig gebeurt, dan wordt je eigen energiebalans behoorlijk verstoord. En ook het herstellen van die disbalans kost weer (yinne) energie. En we hebben al zo weinig Yin (rust, kalmte, ontspanning, koelte) in ons leven...
Tel hier bij op dat wij vrouwen van nature yin zijn en daardoor extra gevoelig zijn voor een Yin-tekort. Bovendien verliezen wij iedere maand al yin-energie tijdens de menstruatie en ook zwangerschap en geboortes gecombineerd met borstvoeding, maakt dat we juist extra voorzichtig moeten zijn met onze yinne energie!

Hoe kun je herkennen dat je wel wat Yinne energie kunt gebruiken?

  • Je hebt het sneller warm
  • Je bent onrustig
  • Rond 16.00 uur worden je wangen rood en ja handen en voeten warm
  • Droge keel of mond (vaak ’s nachts)
  • Nachtzweten
  • Slaapproblemen
  • Vermoeidheid
  • Vergeetachtigheid
  • Droge huid, droge ogen
  • Je hebt meer behoefte aan koude dranken.
  • Duizeligheid
  • Opvliegers
  • Oorsuizen
  • Verminderd libido
  • Osteoporose (botontkalking)

Zoals je ziet zijn dit heel veel klachten die voor ons gevoel bij het ouder worden horen. In extreme gevallen kan teveel stress zelfs voor een vervroegde overgang zorgen! Zorg dus dat je voldoende Yin in je leven hebt om de balans sneller te herstellen.
Je kunt dit doen dmv voeding, door voldoende te drinken (liefst warm of op kamertemperatuur) maar vooral door momenten van rust in te bouwen. Zelfs een kwartiertje ontspanningsoefeningen op het toilet is al beter dan de hele dag maar doorrennen. Wat ook heel goed werkt, is om wanneer je eindelijk op de bank kunt ploffen, een lauwwarm voetenbadje met magnesiumzout te nemen. Dit zorgt dat de yange energie weer kan dalen en je sneller kunt ontspannen. Probeer het maar eens. Succes!