Laat het loslaten los...

In onze door Yange energie gedomineerde maatschappij, zijn we gewend dat we moeten werken om resultaat te krijgen. Maar loslaten is in essentie juist heel Yin. Loslaten is niet iets wat je bewust zou moeten doen, het is niet iets waar je hard aan moet werken en het is niet een doel, maar een gevolg van iets.
Denk aan wat de bomen doen in de herfst. Ze laten hun blaadjes vallen. Maar voor zover we kunnen beoordelen, is die boom daar niet extra hard voor aan het werk. Hij is er niet bewust mee bezig. Integendeel: De focus ligt op wat NU, in de herfst, belangrijk is: zorgen dat de sapstromen zich beperken tot dat deel wat de boom nodig heeft om te overleven. Het terugtrekken van zijn energie. En het gevolg van deze focus, is dat hierdoor de blaadjes afvallen.

En dat is de essentie van Loslaten. Je moet er niet mee bezig zijn. Want daar waar je mee bezig bent, dat groeit alleen maar: Energy flows where attention goes. Het is het principe van Wu Wei waar ik het al eens over heb gehad.
Zorg dus dat je bezig bent met wat wél belangrijk is voor jou. Met waar je wél naar toe wilt. Wat je wél wilt bereiken. Wat je wél wilt ervaren, leren of hebben. En de meest belangrijke: wat je wél wilt VOELEN. En dan zul je merken dat je als gevolg daarvan vanzelf hebt losgelaten…

Ik ben het met je eens: dat klinkt allemaal erg logisch maar hóe pak ik dat aan! Om te voorkomen dat je in de stress schiet, heb ik 3 tips die je kunnen helpen:

Tip 1 – Focus op datgene dat belangrijk is voor jou
Koop een leuk notitieboekje en schrijf daarin op wat belangrijk voor jou is. Schrijf op waar je wél naar toe wilt, wat je wél graag wilt hebben, leren of ervaren. Doe dat iedere dag voordat je aan je (werk)dag begint. Jawel, iedere dag. Dit gaat je namelijk helpen om het onbewuste loslaten in gang te zetten en bovendien geef je richting aan je dag in plaats van dat de dag jou gaat vertellen wat je moet doen.

Tip 2 – Stel jezelf de juiste vragen
Is het je wel eens opgevallen dat we onszelf de hele dag door vragen stellen? Wat zal ik aandoen vandaag? Ga ik op de fiets of met de auto? Ga ik nu sporten of straks? Eten we stamppot of pasta? Enzovoorts, enzovoorts. Je stelt jezelf de hele dag vragen en krijgt ook continu antwoorden. Want onbewust doen we onze uiterste best om alle vragen te beantwoorden, anders blijft die vraag open staan en dat voelt niet fijn voor ons brein.
Een voorbeeld: Stel je wilt je gevoel van onzekerheid loslaten.
Wat gebeurt er wanneer je jezelf afvraagt: “Waarom ben ik altijd zo onzeker?” Waarschijnlijk krijg je dan allemaal gedachten in je hoofd als ‘omdat ik niet genoeg kennis heb’ of ‘omdat die-en-die stom naar mij keek’ of ‘omdat ik dat-en-dat resultaat nog niet gehaald heb’. Misschien begrijp je al wat ik bedoel.
Want wat een verschil zou het zijn wanneer je jezelf de volgende vragen stelt:
“Hoe kan ik zekerder worden?” of “Wie zou mij daarbij kunnen helpen?”, “Welke training zou ik daarvoor kunnen volgen?”, “Wat zou ik nu wél kunnen ondernemen?” Voel je al hoe anders dat is? Door andere vragen te stellen, hoef je niet bezig te zijn met loslaten. Je bent juist bezig met opbouwen, met groeien en met ontwikkelen!

Tip 3 – Wees Dankbaar
Op het moment dat dankbaar bent, is loslaten niet nodig. Dan is alles goed en alles gaat het zoals het gaat… Heel erg Wu Wei!
Bovendien werkt dankbaarheid aanstekelijk. Je voelt je vrolijker en dat is goed voor je gezondheid. Maar dankbaarheid maakt ook dat je kansen en mogelijkheden gaat zien om je doelen te bereiken. Dus de volgende keer dat je iets wil loslaten, denk dan eens aan alles waar je dankbaar voor bent. Je zult zien dat het allemaal een stuk lichter wordt.

Bedenk dus dat Loslaten niet iets is waar je hard aan moet werken. Het is een gevolg van je focussen op juist dat wat je wél wilt hebben of ervaren. Hopelijk helpen de bovenstaande oefeningen je hierbij.
Succes!