5 Tips om het Winterweer te weerstaan

De natuur gebruikt de winter om zijn energie terug te trekken waardoor alles kan bijtanken om in de lente met een flinke boost weer naar buiten te kunnen springen. Het is dus goed om je energie te sparen in de winter, zodat jij ook weer klaar voor de lente bent. Alleen dan blijf je gezond en kan je tegen een stootje.
Hier zijn een aantal tips om toch wat energie over te houden na de winter:

1. Eet wat er nu groeit.
Voedsel wat nu groeit, is gemaakt om optimaal voedend te zijn voor ons. Vergeet die aardbeien, sinaasappels, sla en andere rauwe voeding. Dat zijn dingen die je in de zomer eet. Denk eerder aan de dingen die je oma kookte in de winter: Stamppotten, stoofpotten, soep: stevige kost! Vooral wortelen, bietjes, uien en aardappels zijn nu goed voor je. Maar ook peulvruchten, geroosterde noten en zaden en vis of zeewier is nu goed voor je.

2. Slapen en rust
De natuur geeft het al aan: de nachten zijn lang en de dagen zijn kort. Probeer lekker bijtijds te gaan slapen zodat je een goeie lange nacht kan rusten. Het zou helemaal mooi zijn wanneer je de hele dag een stapje terug zou kunnen doen. Want veel actie (yang) verstoort de yinne energie.

3. Masseer je oren
Ik zie je wenkbrauwen omhoog gaan. Maar het is echt waar. De oren horen bij de winter, het water element en de nieren. Bovendien zitten er enorm veel acupunctuurpunten op je oorschelpen. Dus wanneer je je oren eens lekker masseert, geef je je hele lichaam een energieboost.

4. Ga naar buiten
De wintertijd is al een tijd waarin de dagen korter zijn. Blijf je dan ook nog meer binnen, dan kom je echt licht tekort. We worden allemaal blij van licht, het helpt om een goed humeur te houden. Probeer overdag dus even lekker naar buiten te gaan.
Pak je dan wel goed in, vooral je nek en je hoofd. Maar ook je voeten, enkels, handen, polsen en je onderrug zijn plekken die extra gevoelig zijn voor kou en wind. Zorg dat je jezelf lekker warm en droog houdt, zo bespaar je een hoop eigen energie!

5. Rustig en regelmatig bewegen
Bewegen is altijd goed, maar in deze yinne periode is een hele actieve sport niet echt aan te raden. Probeer liever de wat meer yinne sporten zoals yoga, tai chi, Qi gong of zwemmen. Dat past wat beter bij de energie van de winter.