Doe het zelf!

Tuintje
Goed, we gaan dus goed voor onszelf zorgen. Misschien helpt dit voorbeeld: Stel je lichaam voor als een tuin. Om je tuin goed bij te houden, is het belangrijk om het onkruid weg te halen voordat het een flinke plant is geworden die je maar moeilijk uit de grond kunt trekken. Het helpt dus wanneer je je tuin goed kent en weet wat er wel thuis hoort en wat niet. Is dit niet het geval, dan weet je ook niet of het onkruid is dat er groeit en of je het weg wil halen of niet. Wanneer je goed voor jezelf zorgt, zou je afwijkingen op automatische piloot registreren zodat je er snel op kunt reageren.

Met gemak
Nu we weten wat er wel of niet thuis hoort in ons lichaam, zouden we weinig moeite hoeven doen om goed voor onszelf te zorgen. En als je het goed doet, krijg je vanzelf meer energie en voel je je mentaal ook sterker zodat je meer kunt hebben. Kost het je veel moeite om voor jezelf te zorgen of geeft het je stress? Dan is het niet de juiste manier voor jou. Doe dus wat goed voelt voor JOU. Ookal lijkt het niet op wat anderen voor zichzelf doen. Dat maakt niet uit. Want zij doen wat goed voor HEN is. En dat kan inderdaad heel wat anders zijn dan voor jou.

Wat is het niet?
Goed voor jezelf zorgen doe je niet door te doen wat je denkt dat je MOET doen. Je doet het door te doen wat voor jou goed VOELT. Wat het dan ook is.
Het volgen van trends en tegen je zin in 7 glazen water drinken per dag, hoort daar dus niet bij.
Je gezond voelen is eigenlijk niet het doel op zich. Je gezond voelen zodat je kunt doen wat je wilt doen, dat is het uiteindelijke doel. Dat je daarbij je gezondheid nodig hebt, is wat anders. Het is eigenlijk de eerste stap om je doel te bereiken.

Waarom?
Je zal je af en toe af vragen waarom je het eigenlijk doet. Denk dan aan je ultieme doel: Je wilt je gezond voelen, voldoende energie hebben, fit genoeg zijn om datgene dat je wilt doen, zo goed mogelijk te doen. Dat je af en toe een dagje lui in bed blijft hangen, is geen probleem.
En wanneer je goed voor jezelf zorgt, neem je de verantwoordelijkheid voor je eigen gezondheid. Het is niet de schuld van de griep-epidemie dat jij ziek wordt, het is de schuld van jouw immuunsysteem dat kennelijk niet optimaal presteert. En daar kun je zelf iets aan doen!
Ik zeg het daarom nog maar een keer: leer jezelf kennen en registreer wanneer je je niet fit voelt, zodat je er op dat moment iets aan kunt doen. Nog voordat je lijf er echt last van begint te krijgen en je gaat beperken in dat wat je het liefste doet.

Voorbeelden
Misschien vraag je jezelf af waar en hoe je dan zou kunnen beginnen. Ik zal je een paar voorbeelden geven van hoe ik probeer om goed voor mezelf te zorgen.
- Hou het 'zuiver'. En ik heb het nog niet eens over wat ik eet. Ik heb het meer over het zuiver houden van je directe omgeving. Zo probeer ik de ruimte waarin ik leef zo goed mogelijk op te ruimen. Ik merk dat ik me daardoor rustiger voel en dus minder stress heb.
Zo probeer ik me ook een duidelijk doel voor ogen te houden. Dat kan iets heel kleins zijn, bijvoorbeeld om vandaag boodschappen te doen, mijn huiswerk te maken en om elke behandeling van vandaag van te voren even voor te bereiden. Dit helpt me om allerlei afleidingen, verleidingen en onnodige ballast los te laten. En dus geeft me dat ook een rustig gevoel.
- Lief zijn voor jezelf. Wat doe jij wanneer je je hoofd stoot? Juist! Je legt je hand(en) op de zere plek! Dit deed je moeder vroeger ook wanneer je buikpijn had. Ze legde haar warme handen op je buik en op de een of andere manier werd de pijn minder. Door je hand op de zere plek te leggen, zorg je dat je onbewust je aandacht naar die plek brengt. En in de TCG wordt gezegd: Daar waar de aandacht is, gaat de energie naartoe.
Ik zorg dat ik elke dag een klein momentje neem, waarin ik even alleen ben en in alle rust. Dat kan bij wijze van spreke al op het toilet.
Leg dan je handen op de plek waar je wat aandacht en liefde nodig hebt.
Adem dan even lekker diep in en uit, doe dit 4 à 5x in 2-3 minuten.
Probeer dit maar eens elke dag te doen gedurende 1 maand. Je zult zien dat je er baat bij hebt.
- Adem in, adem uit....
Wist je dat je schedel uit 22 verschillende botten bestaat? Ze ziten als het ware als een puzzel in elkaar en kunnen een heel klein btje bewegen. Wanneer je inademt, zet je schedel als het ware ietsjes uit. En als je uitademt, krimpt hij weer. Door diep in en uit te ademen, creëer je een soort pompbeweging die invloed heeft op je cerebrospinale vloeistof (CSV) of het hersenvocht. Door deze pompbeweging, beweegt de CSV langs je ruggenmerg naar je sacrum (je stuitje) en weer terug. Je CSV bevat allerlei belangrijke immuuncellen, bloed en bouwstoffen die je lijf nodig heeft. Het is dus erg goed om de CSV goed te laten stromen zodat afvalstoffen ook kunnen worden afgevoerd. Neem dus regelmatig de tijd om eens lekker diep in en uit te ademen om die CSV-pomp lekker te laten werken!

Dit zijn 3 kleine suggesties die je kunt doen om even voor jezelf te zorgen. Voel je tot niets verplicht, want dan wordt het weer 'moeten' en dat is zeker niet de bedoeling. Doe het op de momenten dat je er zin in hebt, dat je even niet weet wat je moet doen en probeer het op jouw manier toch (zeker in het begin) elke dag te doen, al is het maar 5 minuutjes. Succes en ik ben benieuwd hoe je je gaat voelen.