Weer in de pas...

Want voor we het weten, lopen we weer mee in de 'malle molen' en laten we ons leven bepalen door alles wat er moet gebeuren. En de eerste die tijd gaat inleveren.... dat ben je.zelf Want ach, die tijd voor mijzelf is niet zo dringend en schuif ik dus wel op als er tijd ingehaald moet worden. En voor je het weet vergeet je dat je juist lekker oplaadt als je even buiten gaat wandelen of als je dat kopje thee drinkt en even dat magazine kunt lezen.

Vanuit de opleiding tot Shiatsu-masseur heb ik geleerd dat je je aandacht volgens de 80/20 verdeling moet verdelen. En die 80% is voor.... jezelf! Want alleen wanneer ik mezelf voldoende aandacht geef, heb ik energie over om de 20% te kunnen geven aan anderen. En hoewel het vreemd klinkt, is die 20% echt ruim voldoende! Juist omdat je de 20% ook vol overgave kunt geven. Deze regel kan je dus ook op je dagelijkse leven toepassen:
Probeer, juist nu alles nog op gang moet komen, om die tijd voor jezelf echt te nemen. Geef niet toe aan de verleiding om de momentjes voor jezelf over te slaan omdat het boodschappen doen uitgelopen is en je daardoor de was nog niet hebt kunnen doen. De was wacht ook wel dat halve uurtje dat jij juist nodig hebt om je energie weer even bij te laden.
Maar hoe pak je dat nou aan. Ik merk dat het voor mij erg goed werkt om de dag in 3 delen te verdelen. De ochtend, de middag en de avond (niet zo ingewikkeld ;-)). Per dagdeel wil ik een moment voor mijzelf. En ik bepaal zelf wat dat is en hoeveel tijd ik daarvoor wil nemen. En dan ga ik combineren.
Een voorbeeld:
Ik wil elke dag 10-15 min mediteren, om de dag rek en strek oefeningen doen (30 min), het liefst ook elke dag even buiten wandelen (30 min), 1x per week sporten (1,5 uur) en ook regelmatig even lekker op de bank hangen en een serie of TV kijken (1 uur).
Afhankelijk van hoe vol mijn dag zit, plan ik de verschillende 'mij-momentjes'. Begint mijn dag wat later, dan kan ik in de ochtend mediteren of misschien zelfs lekker naar buiten gaan. Zit de dag vol tot de lunch, dan mediteer ik in de middag. En zo doe ik dat elke dag. Ik kijk waar er ruimte is, wat ik zou willen doen en ik maak er ruimte voor.
En ik moet je zeggen, dat gaat eigenlijk steeds makkelijker. Ik wordt er blij van en mijn omgeving ook want die reageert weer op mij. En dat vind ik een mooi resultaat!