Hoe krijg je je hoofd stil?

Nu we weten dat piekeren gewoonweg ongezond is en veel energie kost, ga ik je tips geven om minder te piekeren.

1. Loop en stop
Op het moment dat je merkt dat je hoofd de controle over heeft genomen, doe je het volgende: je begint te lopen in een redelijk tempo (een paar stapjes is al goed) en dan stop je plotseling. Tegelijkertijd duw je een hand naar voren alsof je een stopteken geeft en je roept hardop STOP!
Dit geeft je hersenen het signaal te stoppen met wat het op dat moment doet. In dit geval dus het piekeren. Het zal in het begin wat vreemd voelen maar naarmate je het vaker doet, gaat het beter werken. Probeer het maar eens uit.

2. Deuropening
Je kunt dit combineren met tip 1. Wanneer je namelijk door een deuropening loopt krijgt je brein een extra signaal om te stoppen met wat het aan het doen is.

3. Wees in het NU
Door in het nu te zijn, verleg je je aandacht naar het nu. Je denkt niet aan gisteren of morgen, maar je bent in het nu. En daardoor is er geen ruimte om te piekeren. Hoe je je focust op het nu? Stel jezelf maar eens de volgende vragen:

  • Wat zie ik NU?
  • Wat hoor ik NU?
  • Kan ik iets ruiken, NU?
  • Valt er iets te proeven, NU?
  • Wat voel ik NU?

Je zult merken dat het helpt.

4. Wees dankbaar
Het is eigenlijk een vervolg op de vorige tip. Wanneer je meer in het nu bent, kun je beter voelen. Je wordt namelijk minder afgeleid door gedachten. Je kunt dit nog extra verdiepen door dankbaarheid te voelen voor alles wat je meemaakt en ervaart. Het is best lastig om dankbaar te zijn voor alles wat je overkomt, vooral als het gaat om de moeilijke dingen waar je doorheen bent gegaan. Maar juist door die balans te creëren in iedere situatie, die balans tussen fijne dingen en niet-fijne dingen, zul je merken dat je neiging om te piekeren minder wordt.

5. Neusgat ademhaling
Dit is nou typisch een oefening die je makkelijker doet wanneer je alleen bent. Maar wie weet kun je het samen met je collega's doen en eens vergelijken wat je allemaal merkt. Het is een oude yoga oefening en hij gaat als volgt:

  • Adem eerst volledig in en weer volledig uit.
  • Plaats dan de duim van je rechter hand tegen je rechter neusgat en adem IN door je linker neusgat.
  • Plaats dan de ringvinger van je rechter hand tegen je linker neusgat en adem UIT door je rechter neusgat.
  • Plaats weer de duim van je rechter hand tegen je rechter neusgat en adem IN door je linker neusgat.
  • enz.

Doe dit ongeveer vijf minuten en je zult merken dat je hoofd een stuk rustiger is en dat het piekeren is gestopt.

Ik hoop dat ik je kan helpen om het piekeren te verminderen en misschien zelfs te stoppen. Hoe vaker je de oefeningen doet, hoe sneller je zult reageren. En al stopt het het piekeren niet helemaal, dan heb je in ieder geval even een momentje voor jezelf te pakken.