Tips om goed voor jezelf te zorgen

In de TCG gaat men er van uit, dat zolang je in balans bent je gezond bent. Hoewel het immuunsysteem zoals wij dat kennen niet helemaal bekend is in de TCG, zijn er wel overeenkomsten. Zo zegt de TCG dat de Long-energie een belangrijke rol speelt bij het tegenhouden van ziekmakende factoren. En dat factoren zoals Wind en Kou die ziekmakers je lichaam in kunnen 'duwen'.
Als je het nog eenvoudiger wilt maken, dan zou ik zeggen dat je moet zorgen dat je energie-niveau gewoon op peil moet zijn om te zorgen dat je niet ziek wordt. Maar hoe doe je dat? HIeronder volgen enkele tips:

  1. Zorg voor voldoende slaap
    Slapen is een belangrijke manier om je lichaam rust te geven en vooral om het zich te laten herstellen. Alleen wanneer je lichaam in totale rust is, kan de energie door alle organen stromen zodat er gedaan kan worden wat nodig is. Je haalt het meeste uit je slaap wanneer je tussen 11 uur s'avonds en 7 uur s'ochtends slaapt. En wanneer je overdag na je lunch de behoefte voelt om even je ogen dicht te doen (dat kan een voordeel zijn van thuis werken...), geef daar dan aan toe. Probeer het wel te beperken tot een half uurtje, anders lukt het misschien s'avonds niet om op tijd in slaap te komen.
  2. Eet gezond
    Misschien een open deur, maar ook hier is veel winst te halen! Probeer minimaal 5x per week verse groenten te eten en dan vooral de groenten die op dit moment hier in Noord-Europa groeien. Deze groenten bevatten namelijk de energie die je op dit moment van het jaar nodig hebt.Groenten (en fruit) die in warmere landen of kassen groeien, passen nog niet bij deze tijd van het jaar en leveren niet voldoende energie.Iets wat altijd goed voor je is, is een lekkere soep gemaakt van vleesbouillon (kip of rund). De botten van rund of kip bevatten veel goede basisenergie en een bouillon van deze botten is bij uitstek geschikt om extra energie te leveren. Dat is vast de reden dat je vroeger vaak kippensoep van je moeder kreeg wanneer je ziek was. Het helpt echt!
  3. Kleed je goed aan
    En dan bedoel ik niet dat je je volgens de laatste mode moet kleden. Nee, ik bedoel dat je de kwetsbare plekken (nek, bovenrug, onderrug, polsen en enkels) goed moet bedekken. In de TCG worden deze plekken namelijk gezien als de 'deuren' waardoor de ziekmakers naar binnen kunnen sluipen. Zeker als ze hulp krijgen van factoren zoals Wind of Kou.Zorg dus dat je een sjaal om doet wanneer het (koud) waait en dat je je polsen en enkels warm houdt. Zorg ook dat je je warm genoeg aankleed. Want zodra je het koud hebt, moet je lichaam te hard werken om je op temperatuur te houden en kunnen de ziekmakers makkelijker binnenkomen.

Tot zover de tips die hun oorsprong in de Traditionele Chinese Geneeswijzen vinden. Ik heb ook nog tips die ik zelf in de loop van de tijd verzameld heb en die zeker een positieve invloed op je gezondheid hebben:

  1. Zorg dat je optimistisch en positief blijft
    Het helpt wanneer je het merendeel van de dag in een 'positieve' vibe zit. Ik ben er van overtuigd dat positiviteit een betere energie aantrekt dan negativiteit. Het schijnt te maken hebben met de frequentie van je lichaam en het 'Universum'. Wanneer je vrolijk en positief bent, heb je een hoge frequentie. Wanneer je verdrietig, angstig en negatief bent, heb je een lage frequentie. Positieve dingen of gebeurtenissen hebben dus een hoge frequentie, negatieve dingen of gebeurtenissen hebben een lage frequentie. Als je uitgaat van het feit dat gelijke frequenties elkaar aantrekken, dan kan je je voorstellen dat blije mensen positieve dingen aantrekken. Je ziet dit wanneer je bijvoorbeeld met een vrolijk gezicht rondloopt en ook veel positieve reakties krijgt.Boze, angstige of verdrietige mensen trekken dus negatieve dingen aan. Als je boos reageert, zal de ander dat vaak ook doen. En het is wel erg toevallig dat mensen met een negatieve instelling ook meer vervelende dingen overkomt dan mensen met een positieve instelling.Ziekmakers zoals virussen hebben een lage frequentie. Het is dus beter wanneer je positief in het leven staat zodat je zo min mogelijk ziekmakers om je heen verzamelt.
  2. Ontspan!
    In het vervolg op het vorige punt wil ik nog een andere kijk op dit vlak geven: Beweging en ontspanning beschermen tegen griep en verkoudheid. Door stress kan het immuunsysteem namelijk onder druk komen te staan en de afweer tegen infecties afnemen. Er is een opvatting dat stress leidt tot meer adrenaline en cortisol in het lichaam. Deze hormonen zouden de activiteit kunnen remmen van de witte bloedlichaampjes. En die zijn nou net zo belangrijk voor de afweer. Ook zou een teveel aan cortisol de thymus, een klier die een belangrijke rol speelt binnen het immuunsysteem, ondermijnen.Zorg dus dat je jezelf kunt ontspannen en maak je niet al te druk.
  3. Ondersteun je lichaam met vitaminen en mineralen
    Ondanks dat je gezond eet en vrolijk bent, heeft je lichaam soms toch wat extra ondersteuning nodig. Een alom geaccepteerde manier is om extra vitaminen te slikken. Zo schijnt een hoge dosis vitamine C goed te helpen om je weerstand een boost te geven.Zorg echter wel dat je de vitamine C in een vorm inneemt die makkelijk herkenbaar is voor je lichaam. Dat betekent dat je de vit.C in een ontzuurde vorm moet innemen zoals Calcium- of Magnesium-ascorbaat.Combineer de vit.C met mineralen zoals Mangaan, Zink en Koper zodat je lichaam het makkelijker heeft om alles op te nemen.Ook vit. D3, Glutathion (GSH) en Curcumine (uit kurkuma) schijnen allemaal goede ondersteuning te bieden voor de afweer van je lichaam. Het is het mooist wanneer je dit allemaal in één multivitamine kan vinden. Let hierbij op dat de duurste multivitamines niet persé de beste hoeven te zijn...
  4. Drink veel hete thee
    Een tip van een collega van mij om in de ochtend en avond gedurende een paar uur flink hete thee te drinken. Het Corona virus schijnt niet zo dol te zijn op warmte en door veel én warm te drinken worden de virussen naar het maag-darmkanaal 'gespoeld' waar ze opgeruimd en uitgescheiden kunnen worden.Het maakt niet veel uit wat voor thee je drinkt, als je het maar lekker heet drinkt. Wil je je lichaam echt een boost geven, maak dan thee van citoen/limoen, gember en een btje honing. Je krijgt het er wel warm van! Dus als je het al warm hebt, dan kan je beter een neutralere thee drinken.
  5. Gebruik paracetamol niet te vroeg
    Wanneer je je niet lekker voelt, heb je al snel de neiging om een paracetamol (of 2 ) in te nemen en vroeg naar bed te gaan. Dit is echter niet altijd de beste keus! Je lichaam heeft namelijk koorts nodig om de ziekmakers uit te schakelen en via het zweet op te ruimen. Het is dus juist goed om in het beginstadium (!) goed te zweten. Als ik me iets minder fit voel en een beginnende keelpijn heb, neem ik vaak een groc (ciroensap/sinaasappelsap met heet water en een scheut cognac of whisky) vlak voordat ik ga slapen. Dit drankje zorgt dat ik het lekker warm krijg en de alcohol maakt dat ik ga zweten. Op deze manier help ik mijn lichaam om op te ruimen, nog voordat ik zelf koorts krijg.Zorg bij koorts altijd dat je voldoende blijft drinken en dus ook regelmatig moet plassen. Wanneer je niet hoeft te plassen, heb je niet genoeg gedronken! Heb je meerdere dagen koorts of heb je hogere koorts dan 39,5 graden Celsius, dan is het verstandig om even na te vragen bij de huisarts.

Tot zover deze tips om je gezond te houden in deze onwerkelijke tijd. Zorg goed voor jezelf!