Oefeningen voor een betere weerstand

Warming-up

Ga rechtop staan met beide voeten iets breder dan schouderbreedte.

Draai je tenen iets naar buiten.

Adem in, vul je longen en zet je borstkas uit.

Strek je armen boven je hoofd, bal je handen tot een vuist en kruis de polsen over elkaar. Kijk langs je vuisten naar boven.




Adem uit en zwaai je armen zijwaarts en naar beneden terwijl je uitademt.
Kruis je armen voor je buik, span je buikspieren aan terwijl je je adem uitblaast en breng de kin naar je borst.
Herhaal dit 10-15 keer.
Let er op dat je inademt wanneer je je armen naar boven brengt en uitademt wanneer je je armen naar beneden brengt.






Schouder stretch
Ga op handen en knieën zitten. Zorg dat je heupen boven je knieën zijn.
Strek je linkerarm naar voren, buig de rechterelleboog en leg de linkerkant van je hoofd op de mat.
Duw je rechter shouder weg van je oor.
Breng je borst naar de mat en voel de strekking van je linkerarm en schouder.
Adem rustig en diep in en uit.
Ontspan je nek, kaak en ogen en je linkerschouder. Hou dit ca.30 sec vol.
Wissel dan van kant en strek je rechterarm naar voren, buig de linker elleboog en leg de rechterkant van je hoofd op de mat.
Doe dit ook ca. 30 sec.








Schouder en borst stretch
Ga op je billen zitten met je benen gestrekt voor je. Probeer je rug zo recht mogelijk te houden.
Buig de benen en zet je voeten plat op de mat.
Leun achterover op je ellebogen en leg je handen plat op de mat.
Breng de schouders naar achter, de schouderbladen naar elkaar en duw de borst nu omhoog. Adem 5x diep in en uit.












Stretch schouder, arm en zijkant borst
Ga nu plat op de grond liggen.
Schuif je rechtervoet naar de zijkant van de mat. Leg je andere voet over je rechter enkel.
Buig je hoofd naar rechts, strek je armen boven je hoofd, iets naar rechts en laat ze lekker liggen. Zorg dat beide schouderbladen op de grond liggen.
Voel een lichte stretch aan de linker zijkant van je lichaam.
Ontspan je ogen en je kaak, laat de zwaartekracht het werk doen.
Adem rustig diep in en uit.
Voel de energie door je borst stromen naar je schouders en je armen.
Hou dit een minuut vol.
Breng nu je linkervoet naar de linkerzijkant van de mat. Leg je andere voet over je linker enkel.
Buig je hoofd naar links, strek je armen boven je hoofd, iets naar links en laat ze lekker liggen. Zorg dat beide schouderbladen op de grond liggen.
Je voelt nu een lichte stretch aan de rechterzijkant van je lichaam.
Hou dit ook minimaal een minuut vol.













Het voelde voor mij na de oefeningen alsof m'n schouders en armen veel meer ruimte hadden. En ik voelde ook erg veel energie door m'n schouders en armen stromen. Alsof alles lekker doorgespoeld was.
Een teken dat de Long-energie lekker door de meridaan (die van de voorkant van de schouder, via de zijkant van de arm naar je duim loopt) kon stromen. Heerlijk!

Ik hoop dat het voor jullie ook zo prettig voelt.
Fijne dag!

*Ik gebruik de app 'Daily Yoga' waarin de oefeningen erg duidelijk verteld worden en de beelden ook erg duidelijk zijn. Leuke app waar je zonder abonnement toch al heel veel oefeningen kunt doen.